• Zespół Szkół Nr 2
    57-450 Ludwikowice Kłodzkie
    ul. Wiejska 1
    Tel: 074 872-47-00

  • Bip
  • Skontaktuj się

Logopeda

Plan Pracy Logopedy Szkolnego

1.  Zadania logopedy

  • Profilaktyka (zapobieganie powstawaniu wad i czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy)
  • stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg komunikacji językowej
  • czuwanie nad rozwojem mowy i doskonalenie jej
  • zapobieganie dysharmonii rozwojowych
  • stymulowanie rozwoju poznawczo- językowego
  • prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę i doskonalące mowę już ukształtowaną tj.
    • ćwiczeń ortofonicznych
    • słuchowych
    • rytmicznych
    • usprawniające narządy mowy
    • artykulacji
    • dykcji
  • współpraca z nauczycielami - uświadamianie ważności prawidłowej wymowy u dzieci; - zapewnienie pomocy o charakterze terapeutycznym i instruktażowym; - udostępnianie opracowanych materiałów
  • pedagogizacja rodziców- prelekcje,  wykaz literatury dotyczącej rozwoju mowy dziecka


I.  Diagnostyka ( rozpoznawanie zakłóceń lub zaburzeń językowych)

  • przeprowadzanie przesiewowych badań wymowy dzieci
  • zdiagnozowanie logopedyczne
  • udostępnienie wyników badań zainteresowanym


II. Terapia (usuwanie, likwidowanie wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej i pomoc w przezwyciężaniu problemów dzieciom mających trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem)

  • objęcie opieką logopedyczną wyznaczonych dzieci
  • ustalenie odpowiedniego rodzaju terapii w celu osiągnięcia zamierzonych efektów pracy
  • prowadzenie zajęć  logoterapii  ( w małych zespołach bądź indywidualnie)
  • rozwijane komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy i  umiejętności wypowiadania się
  • wyrównywanie opóźnień mowy
  • korygowanie wad wymowy
  • stymulowanie rozwoju poznawczo- językowego
  • usprawnianie procesów wzrokowo- ruchowo- słuchowych
  • udzielanie porad i wskazówek
     

DIAGNOSTYKA
Badanie mowy przeprowadzamy na początku roku szkolnego, aby jak najwcześniej rozpocząć reedukację. Badanie dziecka z zaburzoną mową powinno zawierać uwagi oparte na:
obserwacji, spostrzeżeniach rodziców i nauczycieli

  • rozmowie przeprowadzonej z dzieckiem i obserwacji mowy spontanicznej pod kątem uchwycenia typowych objawów zaburzeń
  • funkcjonowanie słuchu fonematycznego, m.in. błędy w mowie i piśmie
  • zahamowanie i blokady emocjonalne u dzieci z zaburzoną mową
  • zaburzenia sfery motorycznej, np. niezborność ruchowa, mała precyzja ruchowa.

Badanie uzupełniające dotyczy:

  • budowy i funkcjonowania narządów mowy oraz słuchu
  • dodatkowych badań ortodontycznych, psychologicznych lub neurologicznych


TERAPIA

Celem terapii wad mowy jest usunięcie wszelkich wadliwych dźwięków i wytworzenie na ich miejsce nowych, prawidłowych.
Terapia logopedyczna to oddziaływanie mające na celu:

  • usuwanie zaburzeń mowy
  • nauczanie mowy, która się nie wykształciła
  • wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy
  • likwidacja pierwotnych przyczyn i skutków zaburzeń mowy

Warunkiem prawidłowego wymawiania głosek są sprawne narządy mowy. Realizacja każdej głoski wymaga określonego układu artykulacyjnego i pracy określonych mięśni.
Terapię zaburzeń wymowy można prowadzić indywidualnie lub zespołowo w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia zaburzeń.

Metodyka ćwiczeń logopedycznych w nauczaniu prawidłowej artykulacji uwzględnia:

  • a) ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy(języka, warg, podniebienia, żuchwy)
  • b) ćwiczenia słuchowe w różnicowaniu poprawnego i zaburzonego brzmienia
  • c) ćwiczenia polegające na ustawieniu narządów mowy dla uzyskania prawidłowego brzmienia
  • d) ćwiczenia wykonywane pod kontrolą wzrokową (lustro), kinestetyczną (dotykiem) i słuchową
  • e) ćwiczenia usprawniające wymowę wyćwiczonych głosek w izolacji, w sylabie, w wyrazie, w zdaniu, w mowie potocznej
  • f) ścisłą współpracę z domem i innymi nauczycielami

Edyta Stelmach

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zespół Szkół nr 2 w Ludwikowicach © 2020

Projekt i wykonanie strony: WebInspiracje