- Tutaj jesteś:
- Strona główna
- W szkole
- Logopeda
- Logopeda
Logopeda
Plan Pracy Logopedy Szkolnego
1. Zadania logopedy
- Profilaktyka (zapobieganie powstawaniu wad i czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy)
- stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg komunikacji językowej
- czuwanie nad rozwojem mowy i doskonalenie jej
- zapobieganie dysharmonii rozwojowych
- stymulowanie rozwoju poznawczo- językowego
- prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę i doskonalące mowę już ukształtowaną tj.
- ćwiczeń ortofonicznych
- słuchowych
- rytmicznych
- usprawniające narządy mowy
- artykulacji
- dykcji
- współpraca z nauczycielami - uświadamianie ważności prawidłowej wymowy u dzieci; - zapewnienie pomocy o charakterze terapeutycznym i instruktażowym; - udostępnianie opracowanych materiałów
- pedagogizacja rodziców- prelekcje, wykaz literatury dotyczącej rozwoju mowy dziecka
I. Diagnostyka ( rozpoznawanie zakłóceń lub zaburzeń językowych)
- przeprowadzanie przesiewowych badań wymowy dzieci
- zdiagnozowanie logopedyczne
- udostępnienie wyników badań zainteresowanym
II. Terapia (usuwanie, likwidowanie wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej i pomoc w przezwyciężaniu problemów dzieciom mających trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem)
- objęcie opieką logopedyczną wyznaczonych dzieci
- ustalenie odpowiedniego rodzaju terapii w celu osiągnięcia zamierzonych efektów pracy
- prowadzenie zajęć logoterapii ( w małych zespołach bądź indywidualnie)
- rozwijane komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy i umiejętności wypowiadania się
- wyrównywanie opóźnień mowy
- korygowanie wad wymowy
- stymulowanie rozwoju poznawczo- językowego
- usprawnianie procesów wzrokowo- ruchowo- słuchowych
- udzielanie porad i wskazówek
DIAGNOSTYKA
Badanie mowy przeprowadzamy na początku roku szkolnego, aby jak najwcześniej rozpocząć reedukację. Badanie dziecka z zaburzoną mową powinno zawierać uwagi oparte na:
obserwacji, spostrzeżeniach rodziców i nauczycieli
- rozmowie przeprowadzonej z dzieckiem i obserwacji mowy spontanicznej pod kątem uchwycenia typowych objawów zaburzeń
- funkcjonowanie słuchu fonematycznego, m.in. błędy w mowie i piśmie
- zahamowanie i blokady emocjonalne u dzieci z zaburzoną mową
- zaburzenia sfery motorycznej, np. niezborność ruchowa, mała precyzja ruchowa.
Badanie uzupełniające dotyczy:
- budowy i funkcjonowania narządów mowy oraz słuchu
- dodatkowych badań ortodontycznych, psychologicznych lub neurologicznych
TERAPIA
Celem terapii wad mowy jest usunięcie wszelkich wadliwych dźwięków i wytworzenie na ich miejsce nowych, prawidłowych.
Terapia logopedyczna to oddziaływanie mające na celu:
- usuwanie zaburzeń mowy
- nauczanie mowy, która się nie wykształciła
- wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy
- likwidacja pierwotnych przyczyn i skutków zaburzeń mowy
Warunkiem prawidłowego wymawiania głosek są sprawne narządy mowy. Realizacja każdej głoski wymaga określonego układu artykulacyjnego i pracy określonych mięśni.
Terapię zaburzeń wymowy można prowadzić indywidualnie lub zespołowo w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia zaburzeń.
Metodyka ćwiczeń logopedycznych w nauczaniu prawidłowej artykulacji uwzględnia:
- a) ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy(języka, warg, podniebienia, żuchwy)
- b) ćwiczenia słuchowe w różnicowaniu poprawnego i zaburzonego brzmienia
- c) ćwiczenia polegające na ustawieniu narządów mowy dla uzyskania prawidłowego brzmienia
- d) ćwiczenia wykonywane pod kontrolą wzrokową (lustro), kinestetyczną (dotykiem) i słuchową
- e) ćwiczenia usprawniające wymowę wyćwiczonych głosek w izolacji, w sylabie, w wyrazie, w zdaniu, w mowie potocznej
- f) ścisłą współpracę z domem i innymi nauczycielami
Edyta Stelmach