Pedagog specjalny
ZADANIA PEDAGOGA SPECJALNEGO:
5
PLAN PRACY PEDAGOGA SPECJALNEGO
-
Współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami:
-
rekomendowanie dyrektorowi działań w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola i szkoły oraz dostępności;
-
prowadzenie badań i działań diagnostycznych w związku z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia: mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
-
rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki, rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów;
-
określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.
Sposoby i formy realizacji:
-
analiza dokumentacji uczniów;
-
wywiady z rodzicami, nauczycielami;
-
obserwacja uczniów;
-
udzielanie bieżących porad i konsultacji;
-
przeprowadzenie szkoleń, warsztatów w zakresie edukacji włączającej, uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
-
monitorowanie programów wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie: edukacji, wsparcia materialnego, socjalnego;
-
doradzanie w sprawie zakupu bazy pomocy terapeutycznych.
2. Współpraca z zespołem mającym opracować IPET
-
opracowanie, ale też realizacja programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
-
zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Sposoby realizacji:
-
współtworzenie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia oraz indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego;
-
udział w pracach nad modyfikacją IPET;
-
udzielanie bieżących porad i konsultacji;
3.Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów
-
rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola lub szkoły;
-
udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem;
-
dostosowanie sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych;
-
dobór metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów.
Sposoby realizacji:
-
prowadzenie zajęć zgodnie z potrzebami uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
-
opracowanie planów pracy indywidualnej lub grupowej do ww. zajęć;
-
udzielanie porad i konsultacji nauczycielom, wychowawcom ;
-
organizacja WDN
4. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla:
-
rodziców;
-
uczniów;
-
nauczycieli.
Sposoby realizacji:
-
prowadzenie konsultacji, warsztatów dla rodziców, uczniów, nauczycieli;
-
prowadzenie grupy wsparcia dla wychowawców;
-
udostępnianie materiałów merytorycznych.
5. Współpraca z innymi podmiotami
-
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
-
placówkami doskonalenia nauczycieli;
-
innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
-
organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;
-
dyrektorem;
-
pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania lub higienistką szkolną;
-
pomocą nauczyciela;
-
pracownikiem socjalnym;
-
asystentem rodziny;
-
kuratorem sądowym.
Sposób realizacji:
-
uczestniczenie w poradach, warsztatach, konsultacjach.
6. Przedstawianie propozycji radzie pedagogicznej propozycji dotyczących doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie ww. zadań.
-
organizacja WDN;
-
zachęcanie nauczycieli do udziału w szkoleniach zewnętrznych.
Pedagog specjalny
mgr Emilia Chmielewska
-