Pedagog specjalny

Pedagog specjalny

          • ZADANIA PEDAGOGA SPECJALNEGO:

      • PLAN PRACY PEDAGOGA SPECJALNEGO

         

        1. Współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami:

         

        • rekomendowanie dyrektorowi działań w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola i szkoły oraz dostępności;

        • prowadzenie badań i działań diagnostycznych w związku z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia: mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;

        • rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki, rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów;

        • określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.

           

        Sposoby i formy realizacji:

        1. analiza dokumentacji uczniów;

        2. wywiady z rodzicami, nauczycielami;

        3. obserwacja uczniów;

        4. udzielanie bieżących porad i konsultacji;

        5. przeprowadzenie szkoleń, warsztatów w zakresie edukacji włączającej, uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

        6. monitorowanie programów wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie: edukacji, wsparcia materialnego, socjalnego;

        7. doradzanie w sprawie zakupu bazy pomocy terapeutycznych.

        2. Współpraca z zespołem mającym opracować IPET

        • opracowanie, ale też realizacja programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

        • zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

         

        Sposoby realizacji:

        1. współtworzenie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia oraz indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego;

        2. udział w pracach nad modyfikacją IPET;

        3. udzielanie bieżących porad i konsultacji;

        3.Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów

        • rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola lub szkoły;

        • udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem;

        • dostosowanie sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych;

        • dobór metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów.

        Sposoby realizacji:

        1. prowadzenie zajęć zgodnie z potrzebami uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;

        2. opracowanie planów pracy indywidualnej lub grupowej do ww. zajęć;

        3. udzielanie porad i konsultacji nauczycielom, wychowawcom ;

        4. organizacja WDN

        4. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla:

        • rodziców;

        • uczniów;

        • nauczycieli.

        Sposoby realizacji:

        1. prowadzenie konsultacji, warsztatów dla rodziców, uczniów, nauczycieli;

        2. prowadzenie grupy wsparcia dla wychowawców;

        3. udostępnianie materiałów merytorycznych.

        5. Współpraca z innymi podmiotami

        • poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;

        • placówkami doskonalenia nauczycieli;

        • innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;

        • organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;

        • dyrektorem;

        • pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania lub higienistką szkolną;

        • pomocą nauczyciela;

        • pracownikiem socjalnym;

        • asystentem rodziny;

        • kuratorem sądowym.

        Sposób realizacji:

        1. uczestniczenie w poradach, warsztatach, konsultacjach.

        6. Przedstawianie propozycji radzie pedagogicznej propozycji dotyczących doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie ww. zadań.

        1. organizacja WDN;

        2. zachęcanie nauczycieli do udziału w szkoleniach zewnętrznych.

         

        Pedagog specjalny

        mgr Emilia Chmielewska